En miniguide till mörkerlöpning på stig

Bunn Night Race.jpg

Att springa på stig är en riktig fullträff för den som gillar såväl löpning som naturen. Att springa i skogen är att komma så nära naturen det bara går. Känna stigen under fötterna, skogens ljud i öronen, dofterna i näsan och lugnet i hela kroppen som infinner sig när man har ”löparbanan” praktiskt taget för sig själv. Ännu häftigare är såklart att springa stig i mörker! I skenet av pannlampan hålls hjärnan fullt upptagen med att fokusera på stegisättningen och hinner inte låta tankarna irra iväg. Den lilla ljuskällan bidrar till att fartkänslan ökar vilket är en mycket angenäm upplevelse för oss som i vanliga fall inte är särskilt kvicka. Med ett par tips på vägen blir din mörkerlöpning än härligare.

För det första är det en bra idé att korta ner steglängden en aning tills du hunnit bli säker på foten även i mörker. Rötter, stenar och pinnar du inte riktigt skymtat kan ställa till det rejält om du har hög fart och långa kliv. Ta hellre det säkra före det osäkra tills fötterna hittat rätt.

Precis som för den som nyss lärt sig crawla kan löpning med pannlampa kännas som att det gör dig yr. Det guppande ljusskenet kan lätt bidra till yrselkänslan vilket i sin tur kan påverka balansen. Precis som med crawlandet är det såklart mycket en vanesak. Att hålla blicken lite längre fram på stigen där kontrasterna är mindre skarpa är en god idé. Det är också bra att se över hur pannlampan sitter på huvudet, kanske funkar det bättre att placera den högre upp eller längre ner. Prova dig fram och se till att den sitter åt ordentligt för att minska gupprisken.

Som vanligt är det A och O att alltid tala om för någon ungefär var man tänkt springa och när man tänkt sig att komma tillbaka. Ta gärna till lite extra i tidsuppskattningen så att du har utrymme för en extrasväng innan någon börjar oroa sig. Ibland får man ju feeling! Extrabatterier till lampan, en mobiltelefon och en reflexväst (ja, även i skogen) är en bra idé att inkludera i utrustningen.

Sist men inte minst, njut av skogen om kvällen (passa på nu innan kvällarna åter bli ljusa!), av ensamheten och av närheten till naturen.